כיצד מכינים דייסת אורז - שיבולת שועל - קוואקר - דוחן - קורנפלור?

דייסת שיבולת שועל

 

דייסות לחורף:

 

בטח רבים מכם, הטבעונים, נתקלים בתופעה ידועה בקרב אלו המוותרים על אכילת בשר ומוצרים מן החי - החורף הגיע ואיתו קור חודר עצמות.  הסיבה למכנה המשותף הזה בין אלו המקפידים על תזונה טבעונית (טבעונות) היא משום שבקלות אנו לוקים בחסר במאכלים הנחשבים חמים על פי רפואה איורודית וגם על פי רפואה סינית. המעבר לתזונה חמה יותר קורה באופן טבעי בחורף אך כדאי לנו לנסות להימנע ממאכלים קרים ולא מבושלים כבר בסיומו של הקיץ ותחילת הסתיו, זאת כדי להכין את עצמינו לקראת החורף.

אם בקיץ התרגלנו לשייקים ירוקים ושופעים מלאי פירות וכלורופיל אולי כדאי לנו לשקול מעבר לארוחת בוקר אחרת... הכירו את הדייסות, הרבה יותר בריאות, טעימות ומרתקות מהשם שיש להן. דייסות הבוקר הן ארוחת בוקר טבעונית נהדרת, והן אלו שיעזרו לכם לשמור על חום גופכם בחודשי החורף הקרים הבאים עלינו.

 

דייסת קוואקר - שיבולת שועל - זמן הכנה: 5-8 דקות

ברוסית, דייסת קוואקר נקראת "דייסת הרקולס", משום שהיא מעניקה לאוכלים אותה, כך סיפרה לי סבתא, כוחות של הרקולס. זוהי הדייסה הבסיסית והפשוטה ביותר מכולם. ניתן להכין אותה תוך מספר דקות - שופכים ככוס - כוס וחצי קוואקר מלא לסיר (כמות המספיקה לאדם אחד), ומוסיפים מיים בהדרגה ולפי הטעם - הדייסה יכולה להיות דלילה יותר אם תוסיפו כמות גדולה של מיים - פי שתיים ויותר מכמות השיבולת, ויכולה להיות מוצקה וגושית אם תוסיפו כמות קטנה של מים פחות מפי שתיים. הקוואקר "שותה" מיים במהירות ולכן כדאי לפקוח עין על הדייסה שלכם ולהוסיף לה מים תוך כדי הבישול.


מצורף מתכון מעולה לדייסת קוואר שיבולת שועל באתר המטבח הירוק.

 

דייסת קורנפלור - זמן הכנה: 5-8 דקות

דייסת הקורנפלור היא דייסה שנויה במחלוקת. רבים ייטענו כי אין לה ערכים תזונתיים, והאמת היא שהיא גם אינה מחממת במיוחד והאמת? שרוב הסיכויים שהקורנפלור שתקנו במכולת הוא מהונדס גנטית. כדאי לקנות קורנפלור אורגני ולוודא שהוא - NON GMO. אל הקורנפלור יש לי חיבה עזה עוד מימי ילדותי, ולכן אני לא יכולה שלא לציין אותה בין כל הדייסות. את הדייסה קל להכין ומומלץ להכין עם חלב אורז או חלב אורז-שקדים. מרתיחים בסיר כוס וחצי מהחלב הנבחר, אפשר גם כוס חלב וחצי כוס מיים רותחים. מביאים לרתיחה ומוסיפים 2-3 כפות קורנפלור גדושות - מערבבים מיד! לקורנפלור יש נטייה להתגבש לגבישים קטנים אם לא מערבבים אותו לאורך כל תהליך ההכנה. לאחר מספר דקות מתגבשת לה דייסה קרמית וטעימה. מומלץ להוסיף לה ממתיק - מייפל, סילאן או סירופ לתת.

 

דייסת דוחן - זמן הכנה: 30-40 דקות

דייסת הדוחן בריאה, מזינה ומחממת. רובינו לא מכירים את הדוחן וזוהי הזדמנות לשלב אותו בתזונה היום יומית שלנו. בניגוד לדייסות אחרות, דייסת הדוחן תהיה טעימה יותר באופן משמעותי אם נבשל אותה עם חלב אורז-שקדים (מומלץ לא להשתמש בחלב שיבולת - הדוחן סופחת נוזלים רבים, וגם שיבולת, ולכן אם נכין דייסת דוחן עם חלב שיבולת נצטרך להשתמש בכמויות גדולות מאד של נוזלים ולוודא כל מספר דקות שהתחתית לא נשרפת). מחממים את הדוחן בסיר במשך מספר דקות, מוסיפים חלב ומיים בהדרגה לאורך הבישול. מומלץ להתחיל בכוס דוחן - חצי כוס חלב - כוס מים ולהמשיך מכאן, הדייסה צריכה להתבשל כחצי שעה עד שהיא מוכנה, ולאורך הבישול כדאי להוסיף נוזלים, פעם חלב ופעם מיים. לאחר חצי שעה יש להוריד מהגז ולהמתין עוד כ-5 דקות. 

תוספת מדהימה לדייסת דוחן: חתיכות דלעת. לחתוך דלעת לקוביות ומרתיחים במעט מים, ואז מוסיפים את הדוחן ומבשלים כפי שסופר לעיל. תוספת מיוחדת וטעימה להפליא!

 

דייסת אורז -  זמן הכנה: 10 דקות (במידה ויש אורז מוכן מראש)

דייסת האורז החום היא מבין הדייסות החביבות עלי. מכינים אורז מראש, בימי החורף ובכלל כדאי לשמור סיר אורז במקרר תמיד, מהאורז ניתן להכין מג'דרה, קציצות, תבשילים ודייסת אורז. הסוג המומלץ ביותר לדייסה זו הוא אורז בסמתי מלא. מטגנים במעט שמן קוקוס את האורז הבסמתי המלא שבישלנו מבעוד מועד, מוסיפים מיים או חלב אורז-שקדים (ניתן להשתמש גם בחלב שיבולת שועל), וכשהמיים רותחים מוסיפים תפוח חתוך ללא קליפתו. תפוחים קטנים וצהובים יהפכו במהלך הבישול במרקמם - דומים לסוכריות טופי. להמתקה מומלץ להשתמש במייפל אמיתי.

 

תוספות לדייסות

אל שלושת הדייסות מומלץ להוסיף קינמון וג'ינג'ר - שני תבלינים אלו הם תבלינים המגבירים את תחושת החום הפנימית בגוף.

אפשר לבשל בדייסה שבחרתם צימוקים, חתיכות תמרים, שזיפים מיובשים, משמשים מיובשים- כ-5-10 דקות בישול. 

מעט וניל ממקלות ונילה או מתמצית וניל טבעית וללא תוספות טעם וריח.

אגוזי מלך, שקדים, בננה - את כל אלו ניתן להוסיף ללא בישול מקדים.

ממרח שקדים או ממרח בוטנים טבעי וללא תוספות סוכר.

 

ממתיקים טבעיים לדייסות

אני ממליצה בחום להיפרד מהסוכר בדייסות הבוקר ובכלל, את כל הדייסות ניתן להמתיק עם מייפל אמיתי או סירופ לתת. את שני אלו אפשר להוסיף בזמן הבישול וכך הטעם המתוק נתפס בצורה טובה יותר. אלו האוהבים את מתיקות הסילאן באופן מיוחד יכולים להמתיק גם עם סילאן. עדיף לא להשתמש בדבש שכן הוא אינו שומר על ערכיו התזונתיים בעת חימום.

 

שיהיה חורף טבעוני, חמים, מתוק ומשביע